Nishtha module 12 pedagogy of science activity 2 Activity 4 answer key with question paper and detailed solution with prerna training
Nishtha module 12 pedagogy of science | question and answer
Question : in
Answer : upper primary
Answer : take out in the playground away from all classroom
to do the activity
Question : while
discussing about solution in class you invite one student to dissolve A
subtance in water after adding certain amount of substance it starts appear
appearing at the bottom of the container what conclusion would you expect to
get
Answer : the solution become saturated
Question : during nature walk through a herbal garden
conducted by a teacher with students of class 6 for Collection of data for
different plant habits while concluding the topic teacher observed that
reported rose is a tree and golden apple
Answer : learner will be able to classify plant on the basis
of their habits
Question : teacher involve students in the notebook and plant and
Answer : diversity in plant habits
Question : teacher in was learner in activity to record data
by measuring comparative length using their own hearts and touching surface of
stem of plant in herbal garden
Answer : 1 2 and 3 are correct
Question : you want to help the student to realise that all
sounds are not audible to human being what might be the most effective strategy
in your opinion
Answer : project
Question : you are demonstrating the following activity to
students onions chopped and dissolved in water the resulting solution show
positive
Answer : acid is produced in the solution turns blue Litmus
red
Question : is a visually impaired student in your class
which of the following approaches will you adopt to ensure that she is also
included in all the activity being done
Answer : of all the
above approaches
Question : learners Were are asked to explore about the
fibre which is made up of protein which of the following need to be explored by
them
Answer : silk
Question: it has an active student involvement
Answer: false
Question: it illustrate a concept or a principal
Answer: true
Question: it initiates thinking among the student
Answer: true
Question: it is easily visible to all the student and there is almost no chance of missing the point of discussion
Answer: false
Question: it does not save the time and effort for the student and the educator
Answer: false
Activity 4 check your understanding
Book non-malleable object
Copper wire malleable object
Piece of cloth non-malleable object
Iron key malleable object
Aluminum piece malleable object
Piece of paper non-malleable object
Bottle non-malleable object
निष्ठा प्रश्नोत्तरी 12 विज्ञान का शिक्षा शास्त्र निष्ठा ट्रेनिंग मॉडल 12
प्रश्न : शिक्षक ने शिक्षार्थियों को हर्बल उद्यान में अपनी ऊंचाई का प्रयोग करते हुए पौधों की तुलनात्मक लंबाई माफ कर तथा धागे का उपयोग कर.........
उत्तर : 123 सही हैं
प्रश्न : छात्रों ने छात्रों शिक्षक ने छात्रों को नोटबुक में अपनी पसंद के पौधों का स्केच बनाने और उसे रंगने चित्र लेने और कोलाज बनाने के लिए एक वध गतिविधि।
उत्तर : पौधों की प्रवृत्तियों में विविधता
प्रश्न : विभिन्न पौधों की प्रवृत्तियों के डाटा के संग्रह के लिए कक्षा 6 के छात्रों के साथ एक शिक्षक द्वारा संचालित हर्बल उद्यान में प्रकृति की सैर के।
उत्तर : शिक्षार्थी पौधों को उनकी प्रवृत्तियों के आधार पर वर्गीकृत करने में सक्षम होंगे
प्रश्न: आप नीचे दी गई गतिविधि छात्रों के समक्ष प्रदर्शित कर रहे हैं
प्याज को काटकर पानी मिला दिया अब यह जल धनात्मक होगा
उत्तर: अम्ल उस मिलियन में बनता है जो नीले लिटमस को लाल कर देता है
प्रश्न: छात्रों से कहा जाता है कि प्रोटीन से बने विभिन्न रेशे के बारे में जानकारी एकत्र करें और निम्न में से किस के बारे में जानकारी एकत्र कर रहे हैं
उत्तर:रेशम
प्रश्न: कक्षा में घोल के बारे में चर्चा करते हुए आप एक विद्यार्थी को पानी में किसी पदार्थ को डालने के लिए आमंत्रित करते हैं कि निश्चित
उत्तर: घोल संतृप्त हो जाएगा
प्रश्न: छात्रों को यह महसूस करने में मदद करना चाहते हैं कि सभी ध्वनियाँ मनुष्य के लिए श्रव्य नहीं है आपकी राय में इसकी सबसे
उत्तर: परियोजना
प्रश्न: ध्वनि उत्पन्न करने के विभिन्न तरीकों का परिचय कराने के लिए पड़ोसी कक्षा के एक शिक्षक अपने विद्यार्थियों को किसी भी तरीके से
उत्तर: विद्यार्थियों को गतिविधि करने के लिए सभी कक्षाओं से दूर खेल के मैदान में ले जाएं
प्रश्न: मीरा आपकी कक्षा में एक दृष्टिबाधित छात्रा है निम्नलिखित में से कौन सा दृष्टिकोण आप उसका समावेश सभी गतिविधियों में सुनिश्चित
उत्तर: सभी दृष्टिकोण का मिश्रण
प्रश्न: भारत में स्कूली शिक्षा के किस चरण में विज्ञान को एक अलग विषय शास्त्र के रूप में शुरू किया जाता है
उत्तर:
उच्च प्राथमिक
विज्ञान का शिक्षा शास्त्र निष्ठा प्रश्नोत्तरी
12 एक्टिविटी
बोतल और किताब अघात वर्धनी वस्तुएं नहीं है
कागज का टुकड़ा अघात वर्धनी वस्तुएं नहीं है
कपड़े का टुकड़ा आघातवर्धनीय वस्तुएं नहीं है
तांबे का तार अघात वर्धनी वस्तुएं नहीं है
लोहे की चाबी अघात वर्धनी वस्तुएं नहीं है
एलुमिनियम का टुकड़ा अघात वर्धनी वस्तुएं नहीं है
विज्ञान का शिक्षा शास्त्र गतिविधि निष्ठा ट्रेनिंग मॉडल 12
प्रश्न : यह छात्रों में विचारधारा का आरंभ करता है
उत्तर : सत्य
प्रश्न : यह सभी छात्रों को आसानी से दिखाई देता है और चर्चा के बिंदु को याद करने का लगभग कोई मौका नहीं देता
उत्तर : असत्य
प्रश्न : इसमें एक सक्रिय छात्र भागीदारी होती है
उत्तर : असत्य
प्रश्न : यह का उदाहरण आया एक सिद्धांत को दर्शाता है
उत्तर : सत्य
प्रश्न : यह छात्रों और शिक्षकों के समय और प्रयास को नहीं बचाता है
उत्तर : असत्य
Nishtha Module 15 Quiz Question Answer Key Activity in Hindi and English language
Nishtha Quiz 16 - Pre-Vocational Education Activity and Answers Solutions of Main Quiz
Nishtha Module 17 Answer Key COVID-19 Scenario, Solving Challenges in School Education
0 Comments